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Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Brasil. Tawantinsuyu (Palacio de Anaya - Salón de Actos). de propiedad y a la disputa por la tierra en Neuquén (). e o discurso jurídico: um estudo de processos criminais do município de Vila Velha/ES – María Julieta Abba. – f.: il. (principalmente color.), mapas ; 30 cm. . Al Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos, a la coordinación de mandato presidencial de Barack Obama, a principios de da velha ordem”. El proceso selectivo de estos grupos se realiza en los idiomas. Primera edición: Puebla de Sanabria, 10 de diciembre de . -El proceso de enseñanza-aprendizaje que tiene lugar en esta especie de micro- .. actividades, fundamentalmente jóvenes de la Villa, inscritos al efecto. WEB: educacao@google.com .. -Reciclado selectivo en las aulas . Experiencias y reflexiones sobre la gestión institucional en un proceso de mejora Revista Ibero-Americana de estudos em educacao, 10(4). .. de Desarrollo de la Universidad Autónoma de Bucaramanga UNAB – es la 78 . en el transcurrir de la investigación, hasta su culminación en mayo de Experiencias y reflexiones sobre la gestión institucional en un proceso de mejora Revista Ibero-Americana de estudos em educacao, 10(4). .. de Desarrollo de la Universidad Autónoma de Bucaramanga UNAB – es la 78 . en el transcurrir de la investigación, hasta su culminación en mayo de Concurso Público no sector de Educação no Uíge em Library . Concurso SEE DF Professor De Educação Básica Apostila Aqui. Education .. Concurso Vila Velha. Community Concursos & Processos Seletivos RS.

Who was Mollari and how could he be adequately presented at a meeting of persons not qualified in this matter? It was Architect or Engineer? Or, as needed, was the one or the other of these figures? Estudo do conto Os caçadores de capibaras, de Augusto Roa Bastos. Para desenvolver o estudo, realiza-se um apanhado da vida e da obra do autor evidenciando sua importância na literatura latino americana.

Traços de resistência na obra de Augusto Roa Bastos. O tratamento dado a essa matéria histórica nas narrativas supracitadas pode ser entendida como traços de resistência, bem como alguns artifícios narrativos aplicados pelo autor. Huellas del universo guaraní en la memoria escrita del paraguayo Augusto Roa Bastos. All this is done through a language where, without "alibis or civilizing betrayals", he tells the good use of myths, allowing us to read the reality, all our reality.

The democratic psyche: gender, mental health, and militancy under the Augusto Pinochet dictatorship. Those professionals helped political prisoners and their families reconstruct their subjectivities, which meant overcoming everyday survival and private life and participating in society in a dynamic way, typically through a political project.

They argued that individual recovery was a collective process and that collective resistance depended on the reconstruction of the individual. La presidencia de Miguel Antonio Caro. Full Text Available Cien años de los mil días: Los mil días en treinta y dos pasos. Capítulo 2 El gobierno de Miguel Antonio Caro mantenía un ejército relativamente grande, de unos seis mil hombres.

Para su reforma y organización trajo una misión francesa. Antonio Caldara v kontextu své doby. Antonio Ricci en Madrid: Ricci worked in the Palace of Madrid and was involved in the birth of the Academy of Painting.

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Nuevas aportaciones documentales aclaran la vida del pintor Antonio Ricci en la Corte española desde su llegada a El Escorial junto a Federico Zuccari en Ricci trabajó como pintor en el entorno palaciego y estuvo involucrado desde el principio en el intento de creación de la Academia madrileña de pintores.

Se detallan aquí su trabajo como tasador, su retrato del futuro Felipe IV o su cercana relación con un personaje tan singular como Jeronimo Gratti, el Caballero de Gracia.

Juan Antonio Rubio Rodriguez — CERN Multimedia. It was with deep sorrow and great sadness that we learnt that Juan Antonio Rubio Rodriguez had passed away on 16th January Juan Antonio was born in Madrid on 4th Juneand received his Ph. Ad Antonio Canova lo lega una prima, importantissima lettera del 4 maggio nella quale, in seguito ad un invito trasmessogli dallo scultore, ma di cui è responsabile Filippo III Colonna, enumera tutte le sue opere; la seconda risale al 25 febbraio Tanto da giungere a considerare Mollari come il continuatore del Valadier nei cantieri marchigiani, dove la presenza del Maestro si manifesta come una sovrapposizione di motivi francesizzanti a soluzioni palladiane: componenti entrambe presenti singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 Palazzo Tomassini a Corridonia, ricondotto al Maceratese.

A first very important letter, dated May 4thlinks him to Antonio Canova whereby, after inviting him, by wish of Phillip Colonna IIIhe then makes a list of all his works of art; the second is dated February 25th Moreover the pages of two Valdier Notebooks, which he must have known about, can be considered half way between a typological exercise. What does it take to start up the LHC machine? What's the plan for 1st injection day?

How do you feel about this? Antonio Canova and the Whatever Body. Full Text Available This article looks at the persistence of classicizing art in postmodern imagery. Specifically, I posit the art of Antonio Canova as a precursor to contemporary fashion advertising, arguing singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 the notion that his oeuvre is wholly irrelevant to contemporary culture.

At first glance, these paintings are little more than odd pastiches of 16th century old master works, only with figures marked by a highly refined and conspicuously modern appropriation of ideal beauty.

Rather than marginal curiosities or footnotes to his figures in marble, these paintings will be discussed for their distinctive treatment of the female form. I frame the artist as a transitional figure, one whose overturning of moralizing deployments of ideal beauty initiated a new corporeal type that endures in the figure of the fashion model.

Returning Canova to the central position he once occupied in the nineteenth century, I incorporate the work of Giorgio Agamben, John Berger and Frederic Jameson.

As praças dr. Augusto Silva, Lavras - MG, according to viewpoint of its users. A Praça Dr. A praça Dr. Atéesse prolongamento era denominado de Praça da Bandeira. Os dados coletados foram analisados estatisticamente utilizando o Software SPSS, de onde foram obtidas as freqüências porcentuais. A maior parte dos entrevistados julga a praça como um ponto de encontro entre amigos, onde contemplam a sua beleza e descansam. Augusto Silva mostra-se de grande import.

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In the laboratory of the Ghost- Baron : parapsychology in Germany in the early 20th century. During the early twentieth century the Munich-based psychiatrist Albert von Schrenck-Notzing constructed a parapsychological laboratory in his Karolinenplatz home.

Furnished with a range of apparatus derived from the physical and behavioural sciences, the Baron 's intention was to mimic both the outward form and disciplinary trajectory of contemporary experimental psychology, thereby legitimating the nascent field of parapsychology. Experimentation with mediums, those labile subjects who produced ectoplasm, materialisation and telekinesis, however, necessitated not only the inclusion of a range of spiritualist props, but the lackadaisical application of those checks and controls intended to prevent simulation and fraud.

Thus Schrenck-Notzing's parapsychological laboratory with its stereoscopic cameras, galvanometers and medium cabinets was a strange coalescence of both the séance room and the lab, a hybrid space that was symbolic of the irresolvable epistemological and methodological problems at the heart of this aspiring science.

O presente estudo teve como objetivo analisar e caracterizar a microbiota de A. Para is Eisenstein contemporain : entretien avec Antonio Somaini. Antonio Gramsci on intellectual thought — Challenging nursing. Biological and singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 water-quality data were collected from lower Olmos Creek and upper San Antonio River in San AntonioTexas, during March-Octoberthe second year of a multiyear data-collection program.

Em ambos os períodos históricos, a cidade sofreu profundas transformações urbanísticas e a fotografia atua como importante agente nesse processo. Ao longo do artigo, nossa base teórica concentra-se em autores que trabalham ou tangenciam as questões da memória e da materialidade.

Para isso foram coletadas e analisadas amostras biológicas da microbiota cutânea de indivíduos de A. A poética de Augusto dos Anjos e a neuropsiquiatria no singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 de siècle. As a result of this transaction, SAC will provide common carrier rail service over the rail lines owned by the Port in the East Kelly Railport the The Danish Fate of two German Collections. Pieces of the Baron von Häckel and C. About half of these pictures can still be found in the Statens Museum for Kunst in Copenhagen The private library of Baron F.

Steinheil in the holdings of the Department of Librarian Gatherings and Historical Collections: composition and significance. Steinheil private library, which is deposited in the holdings of the V. In the article we have defi ned the degree of the issue study. The biographical data represents F. Steinheil as a public person, area studies specialist and ethnologist. In he founded a Volyn area study museum in the village Horodok, which had a library being its essential part.

Thanks to the archival materials and published documents it provided for informational inquiries of the local enthusiasts. The library ceased to exist as a complex unit after The issue of the Kyiv part of Baron F. Steinheil book heritage transportation was within the responsibility of the first Head of the Temporary Committee of the National Library of Ukraine organization, the academician V. In modern times the Baron collection is dispersed, therefore specific books, periodical editions and scientific complement documents revealing is of vital importance.

Tabajara Ruas. Romance histórico. Literatura sul-rio-grandense. In this sense to imagine them as historical novels we use the authors Maria. Antonio Aliprandi, un estucador lombardo en la Valencia de En el presente texto se realiza un recorrido por las obras de Aliprandi en Valencia y se documentan varias de ellas hasta el momento sólo atribuidas a su mano. Around many foreign artists appear in Valencia where they will stand for several years leaving in our town quite a lot of handcrafts.

One among them, Antonio Aliprandi, will specialize himself on recovering many buildings with stucco, mainly in churches. This text makes a journey along Aliprandi's art pieces in Valencia after working on files to find the documents refered to them. The nuclear barons.

The following topics are included: development, testing and use of atomic bombs in various countries; attempts to secure control over atomic energy, in particular over the proliferation of atomic weapons; discussion of government policies; political issues, national and international, concerning atomic weapons and atomic power; development of atomic power in various countries, involving governmental institutions and private industry; international cooperation in peaceful uses; fallout from weapon testing; radiation hazards; opposition to nuclear weapons and nuclear power; economics of nuclear power; reactor accidents; public relations; forecasts of nuclear power plant generating capacity; alternative energy sources.

The careers, actions and decisions of individual participants are discussed in detail throughout the account. Meyer, Liza C. The San Antonio Better Buildings Program is a unified single-point-of-service energy efficiency delivery mechanism targeting residential, commercial, institutional, industrial and public buildings. This comprehensive and replicable energy efficiency program is designed to be an effective demand side management initiative to provide a seamless process for program participants to have turn-key access to expert analysis, support and incentives to improve the performance of their in-place energy using systems, while reducing electrical energy use and demand.

El anhelo metafísico de Antonio Machado. In Antonio Machado's poetry, a dissatisfied agnosticism appears; that is, a kind of agnosticism which wants to quit being such, an agnosticism with metaphysical longings. Machado knows that the absence of trascendence does not offer peacefulness, but tediousness and resignation against the changing reality. Being lacks the plenitude it once had and, in this sense, there exists in Machado a double way to understand reality: longing for what was and confirmation of the present.

All this generat Marco Antonio Chaer Nascimento a festschrift from theoretical chemistry accounts. Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 this Festschrift dedicated to the 65th birthday of Marco Antonio Chaer Nascimento, selected researchers in theoretical chemistry present research highlights on major developments in the field. Originally published in the journal Theoretical Chemistry Accounts, these outstanding contributions are now available in a hardcover print format.

This volume will be of benefit in particular to those research groups and libraries that have chosen to have only electronic singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 to the journal. It also singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 valuable content for all researchers in theoretical chemistry. Manuel Antonio Noriega. Ilmunud ka: Postimees : na russkom jazõke 7.

Narkootikumide salakaubaveo, väljapressimise ja rahapesu eest USA vanglas viibiva Panama endise sõjaväejuhi Manuel Antonio Noriega vabanemisest, uuest kohtuteest Prantsusmaal, Panamas tagaselja tehtud kohtuotsusest mõrvade, inimõiguste rikkumise ja korruptsiooni eest.

Panama sõjalise diktaatori eluteest, võimulepääsemisest ning USA sõjalisest invasioonist El liderazgo directivo y el clima organizacional en la institución educativa Augusto B.

Leguía, Puente Piedra - En la presente investigación se estudia la relación existente entre el liderazgo directivo y el clima organizacional en la Institución Educativa Augusto B.

Leguía, Puente Piedra. La muestra estuvo constituida por sujetos entre directivos, docentes, administrativos y estudiantes a quienes se les aplicó dos encuestas, que permitieron recoger la información y medir las variables, la primera para la variable liderazgo directivo y la segunda para la variable clima organizacional.

Los resultado Tentou-se compreender como Cineclube Antonio das Mortes and its independent film production. Then, this work singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 try to understand how this production of this Cineclube approaches or moves away from the different conceptions that this term has acquired over the decades. L'uomo inquieto. Identità e alterità nell'opera di Antonio Tabucchi.

Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 assembly, Michael Hardt, Antonio Negri, multitude, common, entrepreneurship of the multitude, the new Prince, digital capitalism, digital assemblage, neoliberalism, finance.

Costa Rica takes a power generation system using hydro power generation as the main source, and possesses medium-capacity gas turbines to supplement needs in the dry season and the peak load. However, a problem has come up that, in addition to the cost rise in gas turbine fuel, the power generation efficiency has been aggravating due to aged deterioration of the generators being used.

In association therewith, the problem is now a factor to increase CO2 emission, which is a worldwide problem. Keeping in mind to link it to the clean development mechanism CDMthe present project is, taking up the SAN ANTONIO power plant as the investigation object, intended to perform a comprehensive discussion on the CO2 emission reducing effect, profitability, and proliferation effect, by executing the conceptual plant design.

The up-grading plan for thermal power generation systems in Costa Rica consists of replacement of the gas turbines, handling of phase modifiers, and achievement of the combined cycle. The plan agrees with the present feasibility study intended of CO2 emission reduction, consisting of the modification plan of the SAN ANTONIO power plant, that is the plan to replace the over-aged gas turbines at the power plant. Its necessity has been identified. It was disclosed that the project has the effects of reducing CO2 of 82, tons annually, and the investment can be recovered in nine years.

Foram registradas 33 espécies de anuros. We discuss a narrative matrix whose spatial and temporal structures reveal a trajectory towards the human being redemption — a kind of initiation journey, marked by the mystic of an ascetic life. The analyses also points to the recurrent themes of violence and religiousness that support the narrative tension, straightly related to the protagonist conflicts. Violence and religiousness express the initiation journey paradoxes.

Our methodology adopts theoretical contributions of the Pragmatic Linguistics and the Textual Analysis of the Discourses. Full Text Available In Antonio Machado's poetry, a dissatisfied agnosticism appears; that is, a kind of agnosticism which wants to quit being such, an agnosticism with metaphysical longings.

All this generates a vacuum in the human being, a thirst of trascendence not satisfied and, at the sme time, hope as longing of trascendence which can only be expressed in metaphysics and poetry. Machado's account on trascendence does not exclude immanence.

It is found in and from the self, for itself and in other, and even in the absolutely other. Landscape concept in photography: from Luigi Ghirri to Antonio Ottomanelli.

Full Text Available In the 80s of the last century the Italian photography, like other art forms, reflected the political, economic and cultural changes of the Nation. It was the time of a new documentary photography that investigated the transformation of the singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 areas. Within this process the landscape was the subject of a new interpretation. In this process of documentation was worked out singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018, but in a modern way, by Antonio Ottomanelli.

Distant places and only apparently different from each other. In fact, all of them have been destroyed by war or, in the case of New York, have been target of a terrorist attack. Antonio José Ponte: el espacio como texto. Since the structuration of space, in particular, urban space, which is the first political space, is a matter of permanent reflection in his work, here I offer a reading of the allegorical "engineering" of the tale, establishing relations with other critical texts by Ponte which defies the metaphysics of Cuban nationalism and the centralizing ideology of the Estate.

Full Text Available La Regeneración fue el movimiento político y Miguel Antonio Caro el ideólogo que hicieron que Colombia retornara a la matriz institucional centralizada legada por los españoles, en reacción a la dirección liberal y federalista que pretendió orientarla por la senda del desarrollo capitalista, vía su integración al mercado mundial.

Antonio Boggeri. Considerazioni su un protagonista della grafica italiana. Indeed he is one of the most important figures of Italian advertising graphics and this not for the works he materially made in this field but for his centrality in the Studio he created: in fact he was the unifying element in it among artists of different personality and sensibility.

This article does not pretend to explain in a comprehensive manner his importance but it wants to represent a starting point in a research that reconsiders all round Boggeri. Not only, therefore, for his central role in the Studio, but even for his important contribution as a writer and as a photographer, compensating, in part, the lack of works that fully analyze his figure.

An effort in increasing the use of natural resources around southern coast of Yogyakarta, A case-study of coastal area of BaronKukup, and Krakal. Full Text Available The coastal area of BaronKukup, and Krakal in the southern coast of Yogyakarta is an arid and dried area, singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 marginal agriculture land.

The potential vegetation resources only live on the lands that produce cassava, corn, peanut, and soybean. The increasing benefits of sea products such as singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 still need to be invented. The aims of this research are to inventories and to increase the use of disadvantage resources. This research was conducted from October to March The result invents 70 species of useful plants and 21 species of weed that can be used by the people for the needs of their own households.

The remainder products of Anona squamosa L. Phylantus emblica L. Another natural resources that are neglected are the cattle excrement and sharkskin. While cattle excrement can be produced methane for cooking and lighting. There are species of ornamental fishes in Kukup, and 20 species of consumed fishes in Baron. In search of ornamental fishes, the fishermen singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 a bad-habit of using hazardous materials such as potassium cyanide.

Besides endangers the reef communities, algae and fish-larvae, it makes the ornamental fishes they caught unhealthy and cannot be exported since their lifespan is very short. Due to this factor, ornamental fishes are only available in the local market of Kukup.

Comentario a la Presentación del Dr. Full Text Available Agradezco a la Junta Directiva de la Academia el honor que me hace al designarme comentarista del interesante trabajo del Dr. Es a la vez Magíster en Administración en Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018. A sus condiciones personales suma el Dr. Distribuye su vasta inteligencia entre actividades del campo médico y avatares del terreno económico-social; sus logros en la especialidad médica son bien reconocidos por sus colegas y discípulos.

La natural tendencia. Reet Varblane. Vestlus brasiilia kunstniku Antonio Claudio Carvalhoga X, päeval pärast tema näituse avamist Kunstihoone galeriis. Kunstist, kunstnikest, endast, oma loomingust, kunsti tähendusest praeguses Brasiilias jm. Palavras-chave: Positivismo. A brief initial approach is given to Augusto Comte and the emergence of the positivist philosophy and later it talks about the influence of positivism in the education of women, a qualitative perspective as a key element for a concretization of the new society which was projected, for progress and modernization.

The research has a bibliographic character and is based on the theoretical assumptions of historical-dialectical materialism, which seeks social and historical phenomena from the material reality of men. The discussion prioritizes the relationship. Mito e le visioni musicali di Antonio Buero Vallejo. This libretto was never set to music, but was published in in Primer Acto, preceded by a brief introduction of singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 author.

Bonet plantea un conjunto singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 para alojar a niños huérfanos con equipamientos comunitarios educacionales y deportivos. Pabellones encalados, bóvedas, porches, patios, muros y plataformas de piedra dispuestas como bancales agrícolas, constituyen los elementos que construyen el paisaje de un poblado de trazo moderno y formas arcaicas. Social media, publicidad y empresa.

Entrevista a Antonio Fumero. Recientemente ha creado su propia empresa, Win Win consultores. También es community manager de Color-Uiris y senior consultant de TalentBrokers. Maidservant as muse: The dramatic reinvention of Antonio Canova. Full Text Available In the mids, the playwright Lodovico Muratori wrote a play based on the life of the sculptor, Antonio Canova, that focused on a fictional, unconsummated passion between Canova and his housekeeper, Luigia Giuli.

Artistic inspiration is disengaged from imitation and the singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 act of copying and located instead in the very personal and subjective emotions of the artist. By the late nineteenth century, in order to maintain the validity of an otherwise outmoded style, neoclassicism and its suffocating image of repetition were necessarily recast to fit the political, sociological and artistic developments of the time. Det 'svage' subjekt. San Antonio College SAC plans to incorporate an online climate science class into the curriculum with a focus on local weather conditions and data.

SAC is part of a network of five community colleges based around San AntonioTexas, has over 20, students enrolled, and its student population reflects the diversity in ethnicity, age and gender of the San Antonio community. The college understands the importance of educating San Antonio residents on climate science and its complexities. San Antonio residents are familiar with weather changes and extreme conditions.

The region has experienced an extreme drought, including water rationing in the city. Then, this year's El Niño intensified expected annual rainfalls and flash floods.

The proposed climate science course will uniquely prepare students to understand weather data and the evidence of climate change impacting San Antonio at a local level.

This paper will discuss the importance and challenges of introducing the new climate science course into the curriculum, and the desired class format that will increase the course's success.

Two of the most significant challenges are informing students about the value of this class and identifying the best teaching format. Additionally, measuring and monitoring enrollment will be essential to determine the course performance and success.

At the same time, Alamo Colleges is modifying the process of teaching online classes and is officially working to establish an online college. Since the proposed course will be using electronic textbooks and singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 applications to access hyperlocal weather data, the class is uniquely suited for online students. In Memoriam Antonio Reales Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 Antonio Reales Orozco. Nacido, criado y educado en Barranquilla, el Dr.

El otro, titulado Santander; fundador del Estado Colombiano trazó, en 24 vigorosos capítulos, que van desde el nacimiento hasta la enfermedad y muerte del General Francisco de. Educación estética y lectura semiótica: el caso de un poema de Augusto do Campos. A partir de la hipótesis de que los textos literarios reflejan aspectos identitarios de las formas de pensar y actuar, y apoyado en una indagación que inserta marcos sociopsicológicos y antropológicos, el resultado de este esfuerzo permite concluir, por una parte, la relevancia del diseño semiótico para el entendimiento de las texturas culturales dentro de un juego que une la poesía y otras experiencias estéticas modernas, de gran utilidad en contextos formativos; por la otra, la posibilidad de adelantar entendimientos que revelen cómo en el orbe profundamente humano los límites entre la vida y la muerte, la unión y la desunión, el recuerdo y el olvido son porosos y se anuncian entrañablemente.

Full Text Available The article proposes a comparative analysis of the historical plays written by Mexican Rodolfo Usigli and by Spanish Antonio Buero Vallejo in the critical light of Friedrich Nietzsche and Hayden White, so as to explore the validity of Iberoamerican theatre as historiography.

It also examines the relationship between history, metaphor, synecdoche and metonymy in their plays. In Antonio Machado's collection "Soledades", the poet's search for identity guides an introspective quest where context, body, and mind form an intricate and inseparable connection.

By extending cognitive capabilities to his natural environment, the poet, through embodied cognition and Theory of Mind, reads other people's and nature's minds to…. This study investigates the effectiveness of remedial reading courses for nontraditional students in San Antonio College, a large, urban, and public community college in Texas. The subjects were students who enrolled the fall semester of and persisted through the fall semester of The remedial reading courses were described in terms of….

Andres Ehin. Hispaania luuletajast Antonio Machadost. Bridging the gap between theory and practice enables trade service providers to effectively reach the small business community interested in entering foreign markets. This paper describes how the award-winning San Antonio Export Leaders program is a model for applying theoretical concepts to the practice of international business.

Toivo Tänavsuu. Citymarketid kujundatakse ümber Rimi Hüpermarketiteks. A la memoria de José Antonio Rojas Tercero, Abetti, Antonio and Abetti, Giorgio Antonio was born in San Pietro di Gorizia, Italy. A civil engineer, he turned to astronomy and became director of the observatory in Arcetri and professor of astronomy at the University of Florence. His main interest was positional astronomy, observation of minor planets, comets and star occultations.

In he observed the transit of Venus across the Sun's disk through a spectroscope. His son, Full Text Available This article describes the role of paramount importance played by Antonio Maceo y Grajales as General Agent of the Provisional Government, one of the less studied and known roles of this preeminent patriot of our wars of independence. It also reviews tourist opinions of site-specific sustainability aspects and assesses differences between tourist types and their perceptions of sustainability.

The ecological. This paper explores how educators would raise different questions about educational issues by using Karl Marx's framework, Antonio Gramsci's conception, and Michel Foucault's notions, respectively. First, the paper compares the historical perspectives of Marx and Foucault. Marx concludes that history is a progressive linear production and that….

World Heritage Sites, which continue to be subject only to U. Inclusion in The water flow in the CRP pipeline at Naco is reduced from a Date Filed: May 29, Name of Project Total mean densities of benthic macroinvertebrates for the three sites ranged from to 10, organisms per square meter.

The most abundant macroinvertebrates were the class Insecta insects. Total densities of periphyton ranged from 2, tocells per square millimeter. Cyanophyta blue-green algae and Bacillariophyta diatoms were the predominant periphyton organisms. Total densities of phyto- plankton ranged from 5, to 47, cells per square milliliter. Blue-green algae accounted for more than one- half of the phytoplankton in each sample.

Hardness ranged from to milligrams per liter as calcium carbonate, and alkalinity ranged from to milligrams per liter as calcium carbonate. The largest dissolved nitrite concentration was 0.

The largest total phosphorus concentration was 0. Total aluminum and total iron were the only trace elements in water to exceed the reporting threshold by large concen- trations. Total aluminum concentrations ranged from 70 to micrograms per liter, and total iron concentrations ranged from 70 to micrograms per liter. Lead was the most prominent trace element in bottom-material samples, with concentrations ranging from 30 to micrograms per gram.

The date - - can be considered when Child Neurology took shape for a fully specialty, when Lefèvre presented his two internationally acclaimed thesis. Using non-professional actors, they restaged and shot scenes, wrote scripts, renamed pre-existing commercial film releases, and assembled the diverse elements they gathered into collage-like constructions. The craft repurposing they exemplify is the essence of bricolage.

Cinema historians Mary Anne Doane, Alan Williams, and Miriam Hansen have adapted the term put into use by Claude Lévi-Strauss in order to articulate and explain aspects of the cinema as an historical, technical, and philosophical aesthetic, as well as modern, mass-medium.

UMI:available January 14, Edmundo continued to alter the last version through the forties and possibly the Vivomatografías. Reaching outside the borders of canonical definitions, La venganza poses a number of interpretative problems for historians and preservationists due to the transitory, ambiguous, and contingent nature of its historical production, reproduction, presentation and political commentary.

In this essay, I bring the concept of bricolage to bear on film preservation practice, in order to address the methodological problems posed by the film compilation in general, and by the very sui generis case of La venganza. I will also discuss its use as a generic term and descriptor for defining and studying this mode of filmmaking. I approach this problem from the dual perspective of the film historian and the film archivist, whose very different aims and approaches to the film print historical artifact conflate the practical and theoretical problems raised precisely by this case study, and which are applicable to most film preservation projects in general.

As interdependent disciplines, cinema studies and film preservation share the ultimate purpose and goal of this article and of my broader study of the Padillas,5 which bears on the use of preservation of moving images and recorded sound artifacts to document and teach film history.

While the role of the film historian is not interchangeable with that of the archivist, both rely on the same signifying traces, particularly film artifacts, as a valuable and essential component of their work. Philip Rosen writes that one characteristic of historical artifacts that preservationists and historians share is that fifities, though we have no exact dates.

Over the latter years, Edmundo likely discarded footage from the nitrate print due to deterioration. La venganza does not appear on any promotional material or documents untiland was the sole Villa film screened in and While digital tools may be used to minimize defects, traditional analog duplication methods, such as wet gate printing rarely mask more pronounced problems, such as watermarks and tears.

But we might pose the question of why film preservationists must insist on masking defects in film artifacts in the first place. Importantly, Zuzana Pick identifies the Mexican compilation film as a popularized version of political events and ideological heroes of the Revolution that posed unique challenges to the historicity of documentary images.

Change Mummified. Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press,p. Storia del cinema mondiale. Torino: Einaudi,pp. For these very reasons motion pictures like La venganza complicate and challenge established protocol that aims to correct and improve the quality of pre- existing film prints in order to make new and better works, which determines viable candidates for film preservation practices.

Constructing the Image of the Mexican Revolution. Cinema and the Archive. Austin: University of Texas Press,p. These later sound films utilized fragments and footage from previous productions by filmmakers. But along with these issues we have the special problem of the border itself, as a coherent and ongoing socio-political construction produced through the convergence of cinema with other representational media.

In an archival paradigm that privileges originals, the extant 35mm nitrate positive print of La venganza has been an undervalued historical artifact because it is comprised entirely of poor quality duped and decomposing fragments otherwise classifiable as scraps.

Heterogeneous like cinema itself, La venganza is a borderless film of continually changing ideas and technical processes, one that destabilizes the very notion of the original used as a singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 for preservation singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018. Its artisanal mode of production is also a constructive demonstration of the very process of craft as mechanical reproduction inherent in the analog film medium.

For this very reason, the nitrate print of La venganza is an enigma that can never be reproduced as an original in the sense that it has commonly been construed in archival practice. The film defies standard boundaries set by archival protocol for determining acquisition and preservation priorities. Historias del cine viajerowhich includes interviews with Padilla family members, while the former reproduces footage from La venganza.

Rocha attempted unsucessfully to get a number of archives interested in preserving the film before the Library of Congress agreed to copy it. Thereafter, I met Rocha and made the decision to undertake its restoration. As Leyda reflects: The proper term would have to indicate that the work begins on the cutting table, with already existing film shots. It also has to indicate that the film used originated at some time in the past. The term could also indicate that it is a film of an idea, for most of the films made in this form are not content to be mere records or documents—and in this factor lies my chief interest in the form, which will have to be referred to in the following pages in various inconsistent ways.

Can you suggest a right term? Celluloid also bears its ongoing state of decomposition, as well as defects, marks, tears and scratches—all traces of its journeys. Sucedió en Jalisco o Los Cristeros. De cine, de cultura y aspectos del México de avol. Films Beget Films. A Study of the Compilation Film.

New York: Hill and Wang,p. But a document in this sense is not only defined at the level of combined or juxtaposed images, but also at the level of the material effects of montage visible on the filmstrip. For example, Pancho Villa was often referred to derogatorily as a ruthless, cunning barbarian with the primitive instincts of an animal.

The singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 show the fictional character Pancho López, aka Pancho Villa, contemplating how he will settle the score against American invaders. Considered in this way, a version of the Kuleshov effect is in play. The material effects of montage are not just the juxtaposed images.

They are also visible on the filmstrip as the images of López dissolve into those of the hyena and back again. In this example the concept of borders is a version of bricolage-montage in which fictional fragments—both indexical and iconic—merge. That is Raymond Nye, the actor playing Pancho López aka Pancho Villa, juxtaposed with the illustrative image singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 the hyena, aka Pancho Villa the hyena, dissolving into a double or pluralized image with new meaning.

Westport: Greenwood Press, We don't know where the image of the hyena comes from but its not from Liberty. But as David Wood points out, Mexican constructores de vistas like Salvador Toscano and the others disparaged Villa throughout the post-revolutionary eras of the twenties and thirties.

Orientador: Prof. Dr. Fábio Hebert da Silva. VITÓRIA. . Alcohol y Drogas del municipio de Vila Velha, mediante la proceso selectivo y comienza a trabajar en un Centro Comunitario de Salud marzo de , en el estado de Espírito Santo, desde el año hacia el , se produjo una. FEBRERO 3ª Edición . frente à arruinada Vila do Pereira, primeira tentativa frus- trada de lheiro de Educação e Cultura da Generalitat Valenciana, . REVISTA ABRESCCO: Em , a Espanha se mostrou dizer que a velha imigração espanhola, que com tanto es- .. no local, e completar este processo.

We are literally on the border in more than one respect. La venganza, like the U. Mexican border imaginary, is ever shifting and inconsistent.

La invención de un género. In Novemberhistorian Margarita de Orellana identified the opening iris shot from a preserved nitrate reel in the Padilla Collection as matching similar footage found in the Toscano Archive.

Colección Edmundo Padilla. Neither Walsh nor any of the Mormon scenes appear in La venganza, although the latter print does contain fragments from the Battle of Torreón episode.

The first was changing public attitudes to, and media representations of, figures like Villa and other revolutionary personnel—especially with respect to post-revolutionary Mexican historical film compilations.

Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 in mind its inherent complexity, it is nevertheless important to acknowledge the struggle between analyzing La venganza as an artifact, a text, and a work—and also as a preservation and restoration project.

But these terms pose problems of classification, especially with respect to the concept of original. They may employ bricolage methods of assemblage-lifting, mixing, as well as editing. Preservations use disparate materials, such as film frames or film sequences, as well as intertitle font styles and color techniques, from different print sources—even from film prints produced in different production eras.

Amsterdam: Amsterdam University Press, But as we shall see, according to this logic, we must have an original in order to restore available material to its past state, and this is the very problem posed by La venganza as a work. RDA identifies a work as a distinct intellectual or artistic creation, not a physical object.

Each work can be realized through an expression for example, Gone with the Wind, realized in English and French versions. Each expression has manifestations, material embodiments, such as the extant nitrate print entitled La venganza de Pancho Villa or a DVD copy derived from it.

Each print, DVD or video copy is referred to as an item, no matter how many copies exist. Significantly, RDA is still based on the concept of an original and functions more easily for stable texts, such as printed books. The definition is less flexible when applied to moving images because of their reproducibility as copies available in different formats print, tape, disc, or file. Since La venganza is constructed from fragments lifted from non- extant newsreels and non-extant fictional border subjects, including The Life of General Villa Mutual, and the serials Liberty Universal, and Lieutenant Danny, U.

A Triangle,it is not easy to separate "original" film content. These lost works exist only as bits and pieces combined with other footage in La venganza. Thus, they no longer manifest the same expression they once did as part of singular works or episodes, but as expressions of past work sexisting as something else—in La venganza, or in the case of Liberty also, as fragments mixed on a reel and as individual frames in a can. Actor Robert Korman in brownface as villain Pedro Lopez A complete work once manifested thus may no longer exist in extant form as an item—or when extant, as a fragment or an incomplete reel or frame may be unidentifiable.

Film compilations comprised of segments and fragments of still and moving images, such as those of Mexican constructores de vistas and the Padillas present a double challenge since there is no original manifested item to view—of a whole or the individual parts that comprise it.

As I will show, only through comparative analysis and highly descriptive catalog notes would the researcher or archivist grasp how pre-existing footage takes on particular significance singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 La venganza and its various iterations.

Eye Film curator Giovanna Fossati comments that scholars rarely ask for documentation of how a restoration project was carried out. This is important to consider and is discussed below. This paradox problematizes attempts to define and document La venganza in order to consider it for preservation in the traditional archival sense of an original—or film compilation per se.

Considering a moving image work in a more abstract way, as an expression s embodied in different manifestation smay be a more productive approach. Bricolage as a representational practice offers us a way to discuss the plurality of media, like film, television, and sound recordings as objects, as well as expressions of works manifested in particular formats as performances or screen projections using different platforms and technologies.

The lexicon also notes that singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 for a compilation film is assigned to the individual responsible for assembling it, which suggests the possibility of an editor-filmmaker.

He argues that the kinds of representation that compilation films tend to take for granted are precisely the kind collage films call into question.

Recycled Images: the art and politics of found footage films. Fragment from newsreel of Pancho Villa at the burial of Francisco Madero Early cinema historian André Gaudreault offers the notion of intermediality to theorize the structure of media-technology in a broad sense that takes into account early 19th century technological devices of imaging and sound in which expressive forms merge Vivomatografías.

While they operate in concert and overlap conceptually, intermediality and hybridity differ from bricolage in that the latter is a practice or craft. Intermediality defines a mixed state of being or becoming for a technical medium,30 while bricolage refers to a flexible practice in which different elements and techniques are brought together and arranged in a new way. Film and Attraction: From Kinematography to Cinema. Urbana: University of Illinois Press, Union Générale: Paris,pp.

The Anti-Aesthetic. In house produced intertitle With respect to the film compilation, bricolage is a more exact term that takes into account both the material and the presentational aspects of film in its various forms— that is, as celluloid or nitrate film print, projected image and as a mass-medium commodity. Cinema and most significantly film preservation practices use these representational strategies and techniques of appropriation such as quotation, excerptation, accumulation and repetition.

Modern film preservation practice echoes techniques, used by the Padillas and others like them, such as, selection and arrangement, as well as substitution. Moreover, bricolage shares much in common with individual and institutional collecting activities, like pillage, hoarding, and raiding. Bricolage, Film Preservation and the Importance of Place The Padillas were do-it-yourself exhibitor-producers who used bricolage for their own specific reasons that responded in part to the trans-border experience.

Bricolage afforded them diverse representational strategies in their film production and advertising, and in their performances. In all cases, it retained the same basic function of mixing disparate and competing elements in order to draw contrasts and produce multi-directional forms of expression. Considering Félix and Edmundo as bricoleurs or craftsmen, rather than auteurs with a unique style, allows us to account for crucial aspects of their innovative screen practice and to read their activities in the fronterizo mode.

La venganza de Pancho Villa, being a cultural marker of American and Mexican forms of expression and a representation of border filmmaking practices, calls attention to the 33 Tenorio Trillo uses this expression to suggest we read cultures in less strict terms than those fixed and bound. For example, the term fronterizo suggests an identity synonymous with the boundless nature of borders. But the transnational and the regional, the national and the local, often operate in combination or in parallel.

While not necessarily an oppositional relationship, the structural dynamic that places Mexico and the United States in a historical, dichotomous relationship must be confronted also with respect to film preservation, which itself must deal with the paradoxes of the border.

The entrepreneurial spirit and creativity of the bricoleur who also has a practical business sense and understands his or her investment and its predictability with regard to expenditures and in terms of consumer demand is an apt parallel to the work of the film preservationist — especially the curator35 who must justify institutional expenditures for restoration projects.

Often film curators like myself face difficult decisions, ones that might run counter to our personal preferences but which are necessary to address practical concerns and economic realities.

Curators must decide which singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 material should be restored and how it should be publically presented. We must weigh the viability and legal considerations in the commercial release of a restored film.

I confronted thorny issues with respect to cultural patrimony when deciding to accept La venganza as a restoration project. For example, how does a curator decide which laboratory to use when restoring a film made in between localized border spaces? Which national film archive gets to own and house the archival materials—including source materials, preservation and access copies?

Moreover, who pays to ship, duplicate, and store the artifacts? One cannot responsibly proceed with restoration without answering this last question. In fact, many significant collections are lost when such practicalities cannot be resolved from the outset.

Below, I discuss these problems of place and others that arise when a film artifact like the print of La venganza is considered a candidate for restoration.

LAS DIEZ OBRAS DE ARTE MÁS CARAS DE LA HISTORIA

Vienna: Synema, Film history as preservation or film preservation as film history takes into account different interpretive perspectives and the disparate languages and meanings they produce. In its ongoing process of decay, the film artifact reveals a combination of heterogeneous elements that are inconsistent both in their provenance and quality: different film stocks, edge code dates, singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 poor quality footage of pre-existing works, as well as in-house shot footage.

Additionally, we have both pre- existing and new technical interventions, such as coloring, dissolves, as well as bi-lingual intertitles that the Padillas made up and produced using the services of commercial labs. Like film content of any work, the heterogeneous materiality of La venganza—that is, the artifact on the cutting table—presents inconsistencies that are difficult to describe and analyze in a consistent way especially when compared to extant paper documents, such as scripts and Edmundo Padilla's logbook entries.

Thus, I use bricolage as a historicizing concept for approaching La venganza the artifact, which in turn must be discussed in productive tension with the Pancho Villa films that preceded it.

But we must first interrogate the concept of an original as applied and used within the motion picture archive. As I will show there are limitations and drawbacks when relying on this conceptual Vivomatografías.

In this sense film prints become institutional assets and can be used for heritage production via duplication technologies. At the same time, as I will show, by this definition heritage is muddled with notions of traditional history gathering all of the factspursuit of the original moment, as well as romanticized notions of uniqueness and originality. This more or less describes the vast majority of film prints held in archives.

Original negatives rarely survive--this is certainly the case for early Latin American film production, with the general exception of commercial feature films.

For this reason original negatives, which generate pristine copies, are also valued as an institutional asset, especially when restored and made accessible to the public and researchers as a commodity DVD, festival screening, etc. Groys writes: 37 The terms preservation, restoration and conservation are often used interchangeably and ambiguously.

Restoration of Motion Picture Film. Newton, MA: Butterworth-Heinemann, On the contrary, the copy is virtual, without location, without history … In fact, provided there is singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 a topological difference between original and copy, it is not only possible to de-locate and deterritorialize a work of art, but also to re-territorialize a copy.

For many practical reasons, curators who oversee access are often limited to working with a stable material object whose value can be measured in cultural and economic terms. That is, as an institutional asset belonging to film heritage, which is in turn identified by a singular nation. Fragments are cultural products that have an aura of their own. Like the photograph, the fragment singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 autonomous, and when rearranged with other fragments, produces a new representation.

Compiled fragments, like mixed footage found in film compilations, contain pre-existing shots in unified sequences, which can be combined in any number of possible arrangements, thus highlighting the process of construction. This shifts the aura from the nature of the work to its production. The artist selects a destination, and journeys to a place by documenting it using photographic or media technology.

The difference is between an authentic journey to a place, and an authentic original object or artifact that belongs to one. Historias del cine viajero which use their screen practice as a point of departure and final destination of his journey to reconstruct a history of Mexican itinerant film exhibition practices. Preservation as Documentation: La venganza de Pancho Villa as a Text Scholars regularly use textual materials scripts, copyright descriptions, trade press advertising and reviews for historical analysis in lieu of lost films, or when access is prohibited.

While archivists too may consult these materials, and any number of copies of archival artifacts, they do so in order to weigh and measure their usefulness for film restoration purposes.

For example, scholars and their students connect to artifacts using textual resources, among the most important of which is singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 film interpreted through singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 a DVD or a film print projected.

As discussed above, when identifying and describing motion pictures, catalogers, like most archivists, do not use the term 'text' in the same way it is used by scholars, though most archivists may rely on the underlying concept of textuality—especially when making judgments about discrepancies of content. For example, when a situation requires a main title for a work that is unidentifiable, a cataloger makes a decision based on content including how it is arrangedand chooses descriptive search terms that will increase the odds of retrieving that supplied title when a search is carried out.

In this sense they approach film content as a descriptive text, overlapping with the practice of researchers. Cinephilia: Movies, Love and Memory. Amsterdam: Amsterdam University Press,pp.

Preservation should, though it does not always, take into account other related versions of a work and archival materials that document its production, that is, other textual evidence. Importantly film historians Casper Tybjerg and Vinzenz Hediger offer their perspectives on film preservation. I see their work as productive since they understand the importance of preservation as part of a screen historiography that must account for forms of historicity that restored films generate e.

It is not my intention to single out Serna here, as the practice of relying on copies of films in tape, digital file or safety print format as primary sources for textual analysis is standard practice for scholars, albeit with the exception of some early film historians who examine archival film materials for their research.

Felix and Edmundo, however, purchased prints from second-hand distributors. Thus La venganza offers us important ways to think about film preservation as both film history and as screen history. For example, the nitrate print can be analyzed as a text in the sense of being one specific version of the film as it entered the archive as a physical item. But at the same time, to borrow from Fossati, it is a conceptual work when considered along with other extant film and non-film materials: scripts, in-house advertising, film fragments, and log books.

Thus, rather than establish a dichotomy that separates a material artifact from a conceptual one as theorized by Fossati, I consider them as one and the same, existing in productive tension.

Importantly, past industrial and present archival standards, in their shared goal to produce pristine prints of the best quality, often crisscross during the preservation process. If we raise the issue of how the preservationist preserves the indeterminacy and multiplicity of a work like La venganza, we can say singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 same is true of all film prints.

To ask a better question: can a traditional film restoration preserve and document the complete history of a film print? Preservationists need to bring the concept of bricolage into their practice. Scholars too should rethink how they use archival singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 as objects of study, and consider film preservation as a form of historicity when writing film history. Both camps should ask why a 48 James W.

Preserve Then Show. Copenhagen: Danish Film Institute,p. In confronting such heterogeneous material, the notion of cinema as bricolage helps us to conceptualize what the history of film was and is, as well as what it will be. Practices of remixing diverse media, generic and collective expressive forms from different eras merge national with vernacular cultural traditions and political histories through bricolage repurposing as fronterizo ingenuity.

It allows us to reconsider our connection to objects in other ways than through identity and origin, as creative acts used to express what is in- between. Bricolage as a practice shared by both the filmmaker and restorer unites both historiographic and archival priorities and the shared goal and purpose of this essay, which bears on the use of film 50 Despite arguments to the contrary, film history and analog film are not dead, as evidenced in the ongoing collecting practices of archives, libraries, collectors and stock footage houses.

However, both film history and analog film technology are being re-conceptualized by historians and archivists as subcategories of media archaeology. The Padilla Collection thus opens up an entirely new category of analog film material requiring new criteria for what is worth saving and offering a new opportunity to historicize that, which has gone unrecognized.

Torino: Giulio Einaudi Editore, Amsterdam: Amsterdam University Press, New York: Hill and Wang, PICK, Zuzana. Austin: University of Texas Press, Minneapolis: University of Minnesota Press, Copenhagen: Danish Film Institute, Essays on Postmodern Culture.

Seattle: Bay Press, Recycled Images : the art and politics of found footage films. Cine mudo latinoamericano. México: UNAM, She has published articles on women pioneers Elvira Notari, Alice Guy, and Dorothy Yost, and served as editor of two issues of the journal Film History devoted to early color.

E-mail: notari earthlink. La voz ilustrada de la Revolución. Connotados escritores, políticos, periodistas e intelectuales manifestaron en la prensa escrita de la época su completa aprobación y admiración por la forma en que la cinta representa la Revolución Mexicana, producto de la selección y restauración de tomas y secuencias del archivo de Salvador Toscano, editadas por su hija Carmen Toscano.

El artículo concluye con una reflexión sobre cómo se articula la voz narrativa de este documental y cómo contribuyó para institucionalizar la imagen e historia de la Revolución.

Palabras clave: Carmen Toscano, Revolución Mexicana, documental de compilación, nacionalismo, identidad, voz narrativa. History, Nationalism and Identity in Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 Accounts of Memorias de un mexicano Carmen Toscano, Abstract: This article reconstructs the first critical accounts of the compilation documentary Memorias de un mexicano Memories of a Mexican following its commercial premiere on 24 August in Mexico City. Keywords: Carmen Toscano, Mexican Revolution, compilation documentary, nationalism, identity, narrative voice.

Memorias de un mexicano Carmen Toscano, es terreno fértil para adentrarse en estas reflexiones. Por un lado, en función de la génesis, estructura y contenido narrativo y visual de esta cinta y, por el otro, porque a partir de su recepción, a través de distintas lecturas, aparecen nociones de verdad, documento, narración e identidad referidas al intrincado vínculo que existe entre historia y cine documental.

En estas primeras lecturas de Memorias de un mexicano resulta notable la total ausencia de comentarios o evaluaciones desfavorables sobre el film, al igual que la aprobación irrestricta del discurso histórico que construye.

En: Secuencia. Revista de historia y ciencias sociales, n. Las cursivas son del autor. En estas lecturas, la transparencia atribuida a la imagen documental no puede sino evidenciar, de manera incuestionable, la existencia de un solo pasado compartido, sin cabida para sediciones o contradicciones, de una sola historia nacional de la patria. En: Carroll, Noël y Jinhee Choi eds. Philosophy of Film and Motion Pictures.

Oxford: Blackwell,p. Emoción y técnica, piedras de toque en Memorias de un mexicano La primera recepción de Memorias de un mexicano en la prensa escrita capitalina entre agosto y septiembre de fue abrumadoramente positiva.

De igual forma, la labor de Carmen Toscano fue altamente elogiada: su paciencia, esfuerzo y determinación para llevar a buen puerto este ambicioso proyecto son mencionados repetidas veces. En: Novedades, 12 de septiembre deprimera sección, p. Carmen Toscano Escobedo —poeta, ensayista, productora, dramaturga y guionista— gozó de una posición de privilegio en la élite del poder y la cultura del México posrevolucionario.

Este político e intelectual inició su larga carrera en el movimiento que apoyó en la candidatura presidencial de José Vasconcelos; posteriormente, se desempeñó como director del Instituto de Investigaciones Estéticas de la Universidad Nacional Autónoma de México UNAM entre y Asimismo, dicha filiación pudo haber predispuesto a algunos lectores para escribir evaluaciones mayormente positivas de la cinta.

Los carteles publicitarios de Memorias de un mexicano aparecidos en diarios y revistas echaron mano de declaraciones de pintores, cineastas, políticos e intelectuales singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 promocionar el filme. Entre y vivió en el exilio, primero en Nueva York y luego en Madrid. En fue nombrado miembro de la Academia Mexicana de la Lengua.

Algunas de sus novelas son: Mapimí 37El resplandor y La tierra grande y entre sus libros de ensayo se encuentran: Fulgor de MartíRetórica de la Revolución e Instantes de la Revolución En: El Universal, 29 de agosto deprimera sección, p.

En fue acreedor del Premio Nacional de Periodismo. Entre sus obras destacan los libros de cuentos Sirena en el aula y Los días de Aguascalientes En: El Nacional, 11 de agosto deprimera sección, p.

En recibió la Orden de las Palmas Académicas por parte del gobierno francés. Ingresó a la Academia Mexicana de la Lengua en En: El Universal, 30 de agosto deprimera sección, p. Fue diputado federal y presidente del Congreso de la Unión. En recibió el Premio Chiapas de Artes. En: El Nacional, 3 de septiembre deprimera sección, p.

De a trabajó como columnista del periódico Novedades. Entre y fungió como diputado del Partido Acción Nacional PANuno de los primeros representantes federales de esta agrupación política en ser electos y desempeñar tal cargo.

En: Novedades, 8 de agosto detercera sección, p. En: El Nacional, 13 de agosto desegunda sección, p. Siguiendo varias lecturas de Memorias de un mexicano, tal principio ordenador yace en el tipo de narración que Carmen Toscano construye para su documental. Dicho guión emplea un protagonista ficticio y sin nombre para relatar, en primera persona, las vicisitudes de la Revolución de la que fue testigo y partícipe.

A lo largo de la trama, este narrador anónimo rememora la sinuosa trayectoria de su tío Luis —de corazón liberal, primero partidario del Gral. Frente a la abundante cantidad de material que requirió la realización de Memorias de un mexicano, y a la amplia temporalidad que dicho material supone, varias de las lecturas destacan la continuidad y unidad, a distintos niveles, que posee este documental.

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Fue crítico de cine del suplemento Close up de nuestro cine, publicado en la Revista Mexicana de Cultura del periódico El Nacional. Entre sus antologías poéticas destacan: Absoluto amorLa rosa primitivaEstrella en alto y otros poemasPoemas prohibidos y de amor y Estampida de poemínimos Al inicio de su carrera literaria, colaboró en El Universal Ilustrado, en el suplemento cultural de El Heraldo de México y en el semanario La Antorcha.

Fue artífice de la creación del INBA en Entre sus antologías poéticas se encuentran: XX poemasPoemas proletarios y Dieciocho sonetos y algunas de sus obras de teatro son: La culta damaYocasta o casi e In Ticitezcatl o el espejo encantado En: El Nacional, 24 de agosto desegunda sección, p.

En: El Nacional, 26 de agosto deprimera sección, p. Una voz que, eventualmente, también contribuyó para institucionalizar tanto la imagen como la historia del México revolucionario y posrevolucionario.

A inicios del siglo XX en México, el cine documental floreció vinculado al periodismo y a su misión de informar sobre los sucesos de interés general que se desarrollaban entonces. Aunque las actualidades comportaban una naturaleza inicialmente noticiosa, en ocasiones tenían tintes propagandísticos, dependiendo de la causa o caudillo que apoyaran los documentalistas que las realizaban.

AbitiaSalvador Toscano, Enrique Rosas y los hermanos Carlos, Eduardo, Guillermo y Salvador Alva eran tan abundantes que sus creadores los aprovecharon para hacer largometrajes. Dichos realizadores: [ Desde su origen, la principal característica de este género fue recrear acontecimientos de un pasado reciente, aunque no inmediato, con escenas organizadas en forma cronológica.

Por lo general, las cintas se presentaban como descripciones de etapas concluidas lo que permitía que no se las identificara con las efímeras producciones de actualidades ni con las de propaganda [ En: Ortiz Monasterio, Pablo ed.

En películas históricas de compilación como Historia completa de la Revolución Toscano,estructurada mediante materiales exhibidos previamente y relativos a la trayectoria política, electoral y militar de Madero, e Historia completa de la Revolución Mexicana Toscano,una narrativa cronológica de esta que culmina con el ascenso al poder del Gral. Como apunté anteriormente, la narración construida por Carmen Toscano, a través del guión y del montaje, otorga a la materia prima utilizada en Memorias de un mexicano significados y sentidos distintos de aquellos que el pietaje original comportaba, aunque las 49 Ibid.

En: Altenberg, Tilmann ed. Imagining the Mexican Revolution. Versions and Visions in Literature and Visual Culture. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing,pp. Es bien conocido que el ingeniero Toscano, en un principio maderista y posteriormente carrancista, filmó y editó, él mismo, vistas, actualidades y reportajes, y que también compraba y re empleaba pietaje de otros camarógrafos y cineastas, entre los que destacan los hermanos Alva y Rosas, así como Antonio F.

Ocañas, quien fuera su socio comercial durante algunos años. De ahí que los documentales de la Revolución Mexicana no sean obras imparciales ni tampoco ofrezcan una visión objetiva de los acontecimientos: portan las preferencias políticas e ideológicas de los primeros artistas nacionales del cine que —como advierte Andrés de Luna— recurrieron a la supresión, generalización y construcción de personajes, motivos y símbolos.

Salvador Toscano. El documental nacional de la Revolución Mexicana. Filmografía: Así, la heterogeneidad visual —que, de fondo, es también una heterogeneidad ideológica— requiere un principio de homogeneización, aquél que se establece mediante la voz narrativa del documental, 56 actualizada a través del lenguaje hablado que escuchamos constantemente en Memorias de un mexicano.

En Ortiz Monasterio, Pablo ed. Mediante la figura del tío Luis y su relación con el narrador anónimo, Carmen Toscano fabrica un punto de vista moderno, por así llamarlo, de la historia de la Revolución. Historia documental del cine mexicano: época sonora. Tomo IV México: Era,p.

No obstante, nuestro narrador sin nombre hermana y equipara a estos caudillos revolucionarios, civiles y armados, mediante una caracterización semejante de sus muertes. Sin embargo, no descarto una suerte de autocensura de Doña Carmen a este respecto que explique por qué la poeta omitió referirse a este importante hecho en su breve recuento de los primeros años posrrevolucionarios. Poemas prohibidos y de amor. México: Siglo Veintiuno Editores,p. De igual modo, la representación heroica de los caudillos asesinados y de un pueblo mexicano idealizado como protagonista central y personaje auténtico de la Revolución emergen tanto en la cinta como en sus interpretaciones.

El trabajo de Carmen Toscano, artífice indiscutible del discurso que despliega Memorias de un mexicano, en palabras de Wood: [ México: Fondo de Cultura Económica,pp. México: Era, México: Siglo Veintiuno Editores, NOVO, Salvador. México: Fondo de Cultura Económica, Oxford: Blackwell,pp. Realizó una estancia posdoctoral de investigación, entre yen el Centro de Estudios Históricos de El Colegio de México acerca del cine mexicano violento de los años ochenta desde la perspectiva de la historia cultural.

Abitia entre y y titulada Ocho mil kilómetros en campaña. Se describen los usos propagandísticos dados a estas cintas en el contexto de los años sesenta del siglo XX, su difusión y su recepción inmediatas, así como las similitudes o diferencias que tuvieron con la producción original. Abitia, Revolución Mexicana, documentales de compilación, Epopeyas de la Revolución, Ocho mil kilómetros en campaña.

Abitia, Mexican Revolution, compilation documentaries, Epopeyas de la Revolución, Ocho mil kilómetros en campaña. Abitia entre e e intitulado Oito mil quilómetros em campanha. El PRI y sus antepasados. Madero, las virtudes esenciales del movimiento. Esos resabios se manifestaban por ejemplo en el calendario cívico, con la conmemoración anual de la toma de la ciudad de México por el ejército de Carranza y Obregón. El estreno de Epopeyas se daba, entonces, en una fiesta constitucionalista.

El Departamento Autónomo de Prensa y Publicidad; construyendo la nación a través del cine documental en México. La Revolución. Podía deducirse de esta información, aunque no se consignaba en los créditos, que la Secretaría de la Defensa Nacional había participado en la producción de la cinta. Sección, p.

También apareció en el oficialista diario El Nacional 9 de diciembre dep. Excélsior, 5 de diciembre dep. Al término de la revolución, el fotógrafo siguió cerca del caudillo, quien ganó la presidencia en el periodo Pero el asesinato de Obregón encuando había sido electo de nuevo presidente, acarreó también la desgracia de Abitia. Historia del cine mexicano Austin: University of Texas Press,pp. En: Fotografía, cine y literatura de la Revolución Mexicana. En: Imagofagia.

México: RGM,pp. Ya se mencionó que en los créditos se le atribuía la fotografía de la cinta, pero también, en una especie de prólogo a la historia narrada, se lo mostraba posando ya muy viejo con su esposa, doña Elena Pedrozo, presumiblemente en su casa de la colonia Ex Hipódromo de Peralvillo de la ciudad de México. Merced a su valor y profesionalismo, es que el país puede ver, a medio siglo de distancia, lo que fue su revolución armada.

El nombre de éste se puso así de nuevo en circulación. Antes de llegar a eso, sin embargo, es necesario considerar las fuentes originales de esa película. Abitia creó a partir de una enorme cantidad de fotografías fijas y en movimiento en las que retrató distintos aspectos de las maniobras del ejército obregonista. Tres años después, su trabajo arrojaba como principales resultados la publicación de cuatro series de tarjetas postales y la edición de dos películas.

La Revolución Mexicana en el cine nacional. Filmografía, México: Universidad Pedagógica Nacional, México,p. Ocho mil kilómetros en campaña. Bouret, La película la compró la Secretaría de la Defensa, quien no satisfecha con la versión carrancista de Abitia, cambió el texto y la reeditó para estrenarla con el mismo nombre. Vivir de sueños, vol.

Su experiencia se reflejó en un tratamiento eficaz de los materiales a su alcance, de acuerdo con el cual suprimió los intertítulos, descartó las tomas que consideró redundantes o innecesarias, y tendió a respetar la organización previa de las escenas elegidas. Sin embargo, la dirección de la película parece haber sido para él un trabajo por encargo, en el que aceptó no imprimir un punto de vista personal.

Mi amante el futbol. México: Grijalbo,pp. Historia documental del cine mexicano, tomos 4 y 5. La intervención entre corchetes es mía. Esto se manifiesta, sobre todo, en las partes donde se otorga a los constitucionalistas preeminencia sobre otras facciones, y en particular sobre la de los villistas. La manera en que ocurre esta mostración en Epopeyas es de dos formas distintas: al combinarse imagen y sonido para dar el mismo mensaje, y al calificar la narración acontecimientos sin que exista un acompañamiento visual que la refuerce.

Aquí empezaría el doble camino de la revolución. La marcha hacia el futuro, hacia la ley, hacia la constitución; y el retroceso, la reacción. La historia volvió a probar que la humanidad siempre marcha hacia adelante. Esta oposición entre fuerzas progresistas y reaccionarias ya estaba en la película de Madero, el resto de esta cinta parece incorporar sólo tomas filmadas por Abitia.

Esto querría decir que la corriente ecuménica se impuso, en este caso, a la partidaria de los constitucionalistas. Pero como los actos de censura suelen involucrar distintos motivos y actores sociales, tal vez hubo otras intervenciones. Dadas las dificultades de la vida en éste -y el agudizamiento del proceso de desertificación- a mediados del siglo anterior se produjo una considerable migración de los pobladores hacia los principales centros urbanos.

Abstract: Este artigo aborda significações e experiências de pobreza e lugar es ensejadas nas margens urbanas de Fortaleza-Ce, Brasil, neste século XXI. Enfoca narrativas e experiências de moradores de territórios estigmatizados desta metrópole que apresentam elevados indicadores de desigualdades sociais, pobreza pluridimensional e violência urbana. Buscou-se apreender, assim, as configurações e interpretações contemporâneas da pobreza no Brasil dos anosem face das dinâmicas do capitalismo mundializado associados à ofensiva neoconservadora, como seus enraizamentos nos territórios estigmatizados e nos modos de vida locais.

Se es consciente que estas situaciones conflictivas son un reto para toda la sociedad en su conjunto. Es por ello, que los conflictos socio-ambientales han suscitado especial atención. Un caso como este ha despertado nuestro interés sobre la distorsión de lo se define como desarrollo territorial, entendido como un proceso de construcción social del entorno, impulsado por la interacción entre las características geofísicas, las iniciativas individuales y colectivas de distintos actores y la operación de las fuerzas económicas, tecnológicas, sociopolíticas, culturales y ambientales.

Experiencias cotidianas de la relegación urbana. Abstract: El nacimiento de los campamentos en Chile se enlaza con la consolidación de las ciudades y de la conformación de un país predominantemente urbano.

Sabatini menciona que es la ubicación de las viviendas sociales, generalmente distantes de los centros laborales, lo que contribuiría a que los residentes de los campamentos prefieran la vivienda irregular a una vivienda social ubicada en la periferia, es decir dan un mayor valor a la tierra no urbanizada, sin servicios pero bien ubicada. En general los campamentos en Chile tienen características que los distinguen del fenómeno de los asentamientos irregulares en América Latina, en donde las favelas, las villas miseria, las chavolas tienen grandes dimensiones Fernandes, ; De Lima, Abstract: La presente ponencia es resultado de un proceso de investigación realizado por el Observatorio de la Reconstrucción de la Universidad de Chile desde el año hasta la actualidad.

Esta investigación comienza indagando sobre el terremoto y tsunami del 27 de febrero del año que afectó fuertemente a seis regiones del país, cobrando vidas y dejando 2 millones de damnificados en términos materiales. Ocurrió similar situación con el mega incendio de la región de Valparaíso, y los aluviones de la región de Atacama en el año Estos desastres, de magnitudes distintas, han sido abordados por planes de reconstrucción que desde su diseño hasta su implementación han reproducido desigualdades territoriales.

Ante lo cual surgieron organizaciones de corte comunitario hasta movimientos inter-regionales que han demandado al Estado una reconstrucción con enfoque de derechos. O objetivo do artigo é de analisar como se configuram políticas urbanas a partir de dispositivos que promoveriam o desenvolvimento humano e regional.

Enfim, analisaremos os impactos e as mudanças que ele provocou para os moradores. Segregación socioespacial y turismo singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 la Riviera Maya, México Lejos del discurso que se manejó en su creación, respecto a la planificación integral, su crecimiento ha sido desmedido y ha impactado de modo irreversible en el ambiente natural y social de la región.

En dichos territorios se puede observar una segregación social y funcional; ya que de la línea costera a la carretera federal, el espacio es de uso turístico y privatizado por hoteles, residencias e inversiones. Por lo tanto en esta ponencia se analiza la segregación socioespacial que configura los pueblos de apoyo de la Riviera Maya, a partir de un marco teórico basado en la gentrificación y desterritorialización. De este modo se pretende aportar a la discusión de las transformaciones socioespaciales que genera la actividad turística.

Território ambiental do Cariri Paraibano: Viajantes dos sertões Desse processo investigativo até o presente, o viajante que adentrou o Cariri paraibano foi o viajante, Manoel Arruda Câmara. Desplazamiento forzado y visión del territorio, voces del pueblo Yukpa asentado en la margen derecha del rio Guatapuri del municipio de Valledupar Abstract: El desplazamiento forzado en Colombia ha sido uno de los problemas inherentes del conflicto armado, las comunidades indígenas del territorio colombiano no han sido exenta de este flagelo.

Esta es una investigación cualitativa enfocado a la metodología de acción participación, durante la cual se desarrolla como técnica de investigación la observación directa y participante, a través del instrumento de diario de campo y como proceso de acción se singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 métodos pedagógicos y de aprendizaje con la implementación de grupos de estudios con los indígenas Yukpas radicados en la margen derecha del Rio Guatapuri.

Se propone en este trabajo observar las transformaciones generadas en la red urbana regional de piedemonte orinoquense, particularmente de los departamentos de Meta y Casanare, asociadas a la producción de commodities, particularmente de hidrocarburos.

Se hace revisan los principales cambios en la forma urbana a partir de la comparación de fotografías aéreas en diferentes etapas. Se recurre también al uso de métodos cualitativos, aplicados en trabajo de campo, como la entrevista semiestructurada a actores bien informados, y la observación de cambios en el paisaje urbano e interurbano.

A partir de esto, se determinan los principales cambios socioespaciales, la dirección espacialidad y aceleramiento temporalidad de la territorialización del capital y por ende en la reconfiguración socioespacial de la red urbano regional. Delaíde Passos 1 1 - Unicamp. Além dos condicionantes gerais da Era Vargas, concentraremos em específico no marco regulatório que influenciou mais diretamente o setor mineral, como as Constituições de e e os Códigos de Minas de e Este trabalho denominou essas diferentes regiões produtivas de subespaços de desenvolvimento.

Heterogeneidades municipales y territorios La Ley de Descentralización y Participación Ciudadana del añopone en funcionamiento en nuestro país un nuevo formato político-institucional que crea los "Municipios" como un tercer nivel de gobierno. Por otro lado, tanto Descentralización como Participación han sido objetivos marcados como prioritarios en la agenda política en los sucesivos gobiernos de izquierda en Uruguay y han tenido una impronta democratizante en sus aspectos esenciales, tanto en lo que hace a la concepción de reforma del Estado como a la participación de la sociedad civil.

Como principal resultado del trabajo resaltamos que existen Municipios asimétricos entre sí, entre aquellos cuyos recursos territoriales y entramado de actores con fortalezas organizacionales han sido determinantes en la marcha de la gestión municipal y aquellos cuyas debilidades les ha impedido traspasar de la gestión de lo estrictamente administrativo a la gestión de los procesos de desarrollo local. Impactos del turismo sobre el territorio amazónico colombiano Abstract: En la región singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 de Colombia, al sur del país, se ha incrementado notablemente la actividad del turismo, llegando a triplicarse la llegada de visitantes a esta región, aproximadamente desde los años 90 hasta la actualidad.

El mismo que se elaboró en un periodo de dos años, y un trabajo de campo que recogió información de primera mano a través de encuestas, entrevistas y una observación detallada del impacto del turismo en el municipio mencionado durante el año El paisaje y su trastienda: el caso del Valle de Uco Mendoza Es allí, en estos juegos contradictorios y necesarios que se expresa la lucha de clases en el paisaje, inscripto como lo disruptivo dentro de la creación discursiva del gobierno y las empresas sobre lo que es el paisaje.

Este paisaje en resistencia, donde los trabajadores organizan y resignifican sus vidas expresa materialmente lo que acabamos de relatar. Foi evidenciado que a cidade passa por significativas transformações cotidianamente, no tocante aos fluxos culturais, estruturais e econômicos.

A existência da territorialidade passa pelo fato de que os diversos atores sociais e as populações compartilham interesses, projetos coletivos, identidades, história e traços culturais. Este segmento necessita da disponibilidade hídrica para as suas atividades produtivas.

La presencia de estos clubes y residencias es indisociable de la forma en que se organiza el trabajo en el distrito. Precisamente esta presencia reordena el territorio, lo re produce y reconfigura. En Asia, nos encontramos ante un contexto donde el crecimiento inmobiliario y la transformación urbana que genera deriva del rol articulador que la ciudad de Lima desempeña.

De ahí que sea importante comprender que las condiciones territoriales de Asia le dan especificidad a las relaciones y aspiraciones laborales de sus habitantes. Asia cuenta con determinadas particularidades presencia de una Comunidad Campesina, extenso territorio, anexos desarticulados, entre otros que nos permiten comprender cómo y por qué se han constituido las trayectorias y estrategias de trabajo de sus habitantes.

Para ello, comprendemos el trabajo como una actividad de interacción social con objetos y medios de producción; de negociación entre los actores y las estructuras. En Asia, la presencia de actores producto de la mercantilización de la tierra y expansión inmobiliaria constriñe y posibilita las estrategias y trayectorias de trabajo de los hogares asianos.

Existe una negociación producto del encuentro entre estos actores y lo hogares asianos en distintos mercados de trabajo se constituye como un espacio de negociación desigual y vulnerable.

La oferta laboral en Asia se compone de los incentivos percibidos por los individuos y de las capacidades individuales de respuesta a los incentivos. Por ello, resulta importante reparar en las estrategias y trayectorias de trabajo para comprender estas capacidades de respuesta en contexto. Específicamente, estas capacidades se comprenden a partir de cuatro factores i territorio ii edad iii género iv educación De esta forma, esta investigación se centra en determinar, en primer lugar, cómo se constituyen y despliegan las trayectorias y estrategias de trabajo de los hogares de Asia y, en segundo lugar, se orienta a analizar los efectos que tiene la mercantilización de la tierra y expansión del mercado inmobiliario estas trayectorias y estrategias durante el periodo Se realizaron 13 entrevistas semi estructuradas a actores institucionales y comunidades mapuches; para la sistematización de la información se utilizó el software Atlas.

Palabras claves: Neoextractivismo, sector forestal, impactos socioculturales, kumemogen, reivindicación territorial. Abstract: A falta de moradia digna é um dos grandes problemas que atravessa o espaço e o tempo das diferentes sociedades humanas. Quais relações existem singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 o espaço físico de moradia e o comportamento dos indivíduos neste espaço? Emporio comercial textil Gamarra : Nuevas estrategias empresariales y espaciales en el neoliberalismo Un fenómeno que resulta de este contexto, como en varios países en vías de desarrollo, es la aparición de micro, pequeñas y medianas empresas como medio para generar riqueza desde la pobreza, la informalidad y lo popular.

La cultura andina fue central en la creación de relaciones, interacciones y espacios fértiles para emprendimientos económicos fructíferos. En Gamarra al garete se pone de relieve la relación entre una alta densidad espacial en actividades económicas y el éxito de las empresas localizadas en ese espacio. Dentro de lo que denominan como economías de aglomeración, describen una serie de ventajas tales como la reducción de costos respecto a transacciones de mercado, de monitoreo, de evaluación de las contrapartes de un negocio y la promoción de servicios especializados.

Singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 concentración territorial refuerza las economías internas, y genera trabajos nuevos, como el de un acopiador de restos de tela, un datero que vende información sobre insumos o precios, o los cargadores que trasladan telas sobre sus carretillas dentro del emporio. Transformaciones territoriales en el Bajo Atrato. Una mirada de los efectos del conflicto para la construcción de territorios colectivos de paz.

Laura Escobar 1 1 - Universidad Externado de Colombia. Abstract: Ante la necesidad de pensar la concreción territorial de la paz, este artículo se propone retomar los resultados de una investigación culminada ensobre las transformaciones que dejó el conflicto armado singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 la subregión del Bajo Atrato a la luz de identificar los retos que supone la firma del acuerdo de paz con las Farc y el inicio de las negociaciones con el ELN.

La mirada que ofrece este texto es una mirada sobre lo colectivo, encontrando la relación entre los hechos victimizantes individuales y los procesos de transformación territorial que vinieron con estos particularmente en la dimensión político-organizativa, ambiental-productiva, y social-comunitaria. En el fondo la tesis que se sostiene es que el conflicto armado y la usurpación de tierras que acompañaron la violencia en la región contenían una lógica de fragmentación territorial necesaria para la consolidación de un determinado modelo de desarrollo.

En el sentido contrario, un real proceso de reparación y de construcción de territorios de paz requiere dar respuesta a esto, en un proceso que supera el volver al pasado y propone le reivindicación del sujeto colectivo como constructor de su territorio. Los dos procesos descritos de violencia y usurpación deben entenderse como dos formas violentas articuladas de negación de los sujetos que habitaban el territorio e imposición de una forma.

Clase, subjetividad y Trabajo en la movilización territorial: el caso de Chiloé y la marea roja, mayo de Abstract: En la isla de Chiloé, al sur de Chile, el mes de mayo del estuvo marcado por una de las protestas de mayor envergadura de las que se tenga registro en dicha localidad.

Durante alrededor de 3 semanas se mantuvieron las rutas marítimas tomadas y los pueblos tomados por sus habitantes. Rebecca Papaléo 1. Con el propósito de capacitar y fortalecer investigadores, para construir un tejido de actores comunitarios innovadores capaces de desarrollar sus territorios con enfoque en sus identidades culturales. A través de una metodología de casos de estudio con un enfoque mixto, se priorizan 4 casos relevantes: los territorios marino-costero, a fin Garífuna, rural y urbano.

En el caso rural se pone atención en la gestión de la agencia Ayuda en Acción, de orden internacional fundamentada en el apoyo al desarrollo y con un planteamiento desde los organismos de cooperación externa de cobertura nacional. Del mismo modo los impactos derivados de dicha gestión en los grupos previamente señalados. Transformaciones sociales, culturales y comunitarias ante la influencia del modelos de desarrollo turístico costero: El caso del la comunidad de Playas del Coco, Guanacaste.

Costa Rica. La comunidad de Playas del Coco se ubica en el distrito de Sardinal, cantón de Carrillo de la provincia de Guanacaste, Costa Rica; dicha comunidad es un ejemplo de cómo los modelos de desarrollo económicos basados en la promoción de la industria inmobiliaria y turísticas a gran escala, llegan a establecer nuevas formas de concebir el espacio, la cultura y la identidad en las comunidades.

Estas nuevas estructuras han reemplazado y movido a un segundo plano actividades sociales y económicas tradicionales de la comunidad, lo cual ha generado un impacto constante entre las nuevas generaciones de coqueños que conviven con el desarrollo del turismo en su comunidad.

Analizar el caso de Playas del Coco permitió recopilar opiniones, experiencias e identificar representaciones sociales surgidas a partir de de las transformaciones sociales, culturales y espaciales vividas en sus comunidades a raíz de la implementación de modelos de desarrollo económico globales. El territorio: producción social, nueva corporalidad social, el lugar y el urbanismo sin ciudad En la nueva era, hemos forjado un espacio a escala humana, se habla de una nueva corporalidad social.

El cuerpo humano, es el cuerpo de la sociedad como especie humana que se autoreproduce. Son nuestros sentidos, usos de la razón y objetos de deseo, los que se han modificado sustancialmente. Este cambio de la corporalidad es un cambio sustantivo para la interacción humana. Un objeto socio-técnico es un celular, por ejemplo. Un objeto que nos marca, nos da órdenes para manejarlos y se convierte en una extensión de nuestros cuerpos; una extensión social, un mecanismo de vida en el tiempo y modalidad de interrelación social.

Los sujetos sociales situados tienen objetos socio-técnicos, objetos instrumentales construidos de la vida social, algunos incorporados a los paisajes que son materiales y otros imaginarios. Las ciudades son el lugar principal que articula los territorios, y reformula la relación con lo rural y las jerarquías urbanas. Hay ciudades que ahora son globales. La transformación social del espacio-puerto en Santa Fe, argentina a partir de su urbanización Camila Blanc 1 1 - Universidad Nacional del Litoral.

A la hora de plantear nuestro problema, se nos hizo evidente la necesidad de pensarlo en el singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 plazo, concibiendo a la sociedad y sus configuraciones como producto de procesos históricos.

En consecuencia, nos propusimos, siguiendo los postulados de Norbert Elíasestudiar la sociogénesis del espacio-puerto. En cuanto a las fuentes teóricas utilizadas en el desarrollo de la investigación, nos hemos validos tanto de los aportes provenientes de la sociología urbana y como de la sociología del Estado.

A su vez, en cada uno de los momentos, se observaron tres dimensiones analíticas diferentes: tipo de vínculo e intervención estatal; tipo de agentes socio-económicos intervinientes y su relación con el Estado; vinculación del puerto con la ciudad de Santa Fe.

El efecto del valor de la vivienda y la satisfacción territorial en la movilidad residencial en la ciudad de Santiago de Chile A este escenario se le suma un alza constante en el precio de la vivienda en zonas que tradicionalmente eran consideradas económicas.

Este movimiento acelerado de los precios de adquisición inmobiliario debería tener un efecto sobre la redistribución de grupos socioeconómicos en el plano de la vivienda. Objetivo: El presente estudio busca determinar el efecto del valor de la propiedad sobre la propensión a mantenerse en la comuna de residencia actual. Metodología: Se desarrolló un estudio de tipo cuantitativo a partir de dos fuentes de información.

Ambas fuentes son homologables en el tiempo y comparables a nivel de comuna. Para la obtención de los resultados, se llevó a cabo un modelo de regresión multinomial que busca predecir la probabilidad de que un individuo se mantenga o no en la singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 de residencia actual dadas las variables de interés del estudio.

Resultados: Pendientes de entrega. Resultados estimados para Abril del Alessandra Marchioni 1. El uso social del derecho aparece como elemento esencial de producción y reproducción de esas estructuras, porque distingue lugares y posiciones sociales, a través de sus actos simbólicos de nombramiento, como las decisiones judiciales BOURDIEU, Abstract: La ponencia presenta los resultados de investigación del trabajo sobre las motilidades realizadas por vecinos y vecinas de Barrio Lujan y Barrio Escalante, barrios icónicos del Casco Central de la Ciudad de San José, Costa Rica.

Se busca a partir del concepto de motilidad, retornar el papel de las personas como los sujetos de la movilidad urbana; debatiendo acerca de la relación que pueda existir entre la movilidad urbana sustentable y la revalorización de los terrenos del centro de la ciudad a partir de la comprensión de procesos de repoblamiento del Casco Central de la Ciudad de San José.

Se parte para ello, de los enfoques críticos de la ciudad, las teorías sobre la ciudad compacta y dispersa, enfoques teóricos sobre movilidad urbana, y literatura sobre el fenómeno de la gentrificación a nivel mundial y para el caso latinoamericano. Para ello, se apuesta a la caracterización de una región metropolitana en una perspectiva relacional; es decir, enfatizando el entramado de relaciones entre los distintos actores sociales y sus intereses, sin dejar de lado la historicidad social del territorio.

Esta perspectiva integra elementos multi-escalares, los cuales por un lado, consisten en los procesos globales que condicionan la instalación de capitales principalmente externos, conformando diversos enclaves territoriales como el caso del proyecto: centros logísticos-industriales y Zonas-Francas.

Finalmente, los procesos locales que se relacionan con las subjetividades sociales, las cuales producen y significan el territorio de forma cotidiana. Actualmente el equipo se encuentra analizando los principales resultados; sin embargo, se puede observar una tendencia general a la configuración de territorios diversos y a la fragmentación del espacio.

Abstract: Esta investigación tiene por objetivo examinar las estrategias de asentamiento, así como los procesos de ayuda y solidaridad que han desarrollado las mujeres y varones asentados en la zona metropolitana de Guadalajara. Los grupos familiares transnacionales analizados fueron 5 a los que se les dio seguimiento en la zona metropolitana de Guadalajara con diversas estructuras y por diferentes ciclos de vida familiar que tienen por característica que los padres iniciaron su trayectoria migratoria entre los 15 y los 25 años solteros o emparejados y que procrearon hijos durante su trayectoria migratoria.

Las familias entrevistadas mantuvieron sus relaciones de vida entre la localidad de origen y la Zona Metropolitana de Guadalajara ZMGlo mismo que en diferentes lugares de Estados Unidos. Es un estudio de corte cualitativo desarrollado a partir la realización de una estancia en la ZMG por dos años, donde se tuvo la oportunidad de realizar entrevistas a profundidad entre el y el Pensando en en Tzvetan Todorov este es el descubrimiento que el yo hacen del otro yo quiero hacer de ese otro un yo.

Esto es por una parte lo que corresponde a los afrocolombianos que ingresan a nuestro país pero los afroamericanos son bastantes y se hace visibles por la población receptora, ellos llevan su frontera por donde quieran que vayan.

Debido a lo anterior comprendo las particularidades de la presencia de los afroamericanos en nuestra región, poniendo énfasis en lo espiritual y religioso; donde se pueden crear nuevas expresiones culturales de sanidad y religiosidad produciendo una mixtura afroindigina,afrourbana y afrorural.

Esta es una investigación cualitativa, con una técnica de investigación participante en el norte de chile, especificamente en la ciudad de Iquique en la comunda de Alto Hospicio. Migración haitiana hacia la frontera norte de México Abstract: A mediados del una oleada de migrantes haitianos y africanos llegaron a la frontera norte de México con la intención de solicitar asilo o refugio a Estados Unidos.

La gran mayoría procedían de Brasil, donde habían laborado durante varios años. Y otros cuatro mil se La llegada de estos migrantes, espacialmente en dos ciudades de Baja California, generó una movilización tanto de la sociedad civil como de las autoridades gubernamentales, singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 que se generó una crisis de atención coyuntural. Surgieron varios albergues para hacerle frente a la contingencia e intervino la federación.

Ante la perspectiva de no recibir protección por parte del gobierno estadounidense por la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos, de ser trasladados a centros de detención e incluso de ser deportados, muchos haitianos se quedaron decidieron quedarse singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 radicar temporalmente en la entidad, laborando en sectores informales y otros buscaron regularizar su situación en México.

Partimos del supuesto que fue la sociedad civil organizada la que evitó una posible crisis humanitaria en la región ante la indolencia del gobierno estatal como federal. Palabras Clave: migración internacional, organizaciones civiles, frontera México-Estados Unidos. México como país de destino para migrantes: los americanos en San Miguel de Allende Pero en nuestro país el fenómeno tiene otra arista muy importante que es su faceta como país de destino.

México tiene una larga tradición como un país de asilo, pero hace algunos lustros en San Miguel de Allende, Guanajuato se ha establecido un enclave de ciudadanos americanos retirados que han cambiado el entrono de esta ciudad. El objetivo de este trabajo esn por una parte describir las características de este enclave y por otra identificar los efectos de la migración de retirados norteamericanos en los planos económico y social en San Miguel.

Migración de los países de la ex Unión Soviética con posterioridad a su disolución Lo específico de esta población es su alto grado de calificación por las posibilidades y exigencias de formación del modelo soviético. La emigración se centró en mejorar unas condiciones de vida críticas producto del fin de un régimen económico, social y político que proveía a la población de seguridades vitales de salud, educación, trabajo y reproducción cotidiana que, en contrapartida, exigía altos niveles de responsabilidad y compromiso en la formación profesional en orden a resolver las necesidades de un proyecto de desarrollo influenciado por la Guerra Fría en un mundo bipolar.

El objetivo de este trabajo es revisar los factores de expulsión y de atracción a partir de la disolución del Bloque Soviético, la situación migratoria general y los flujos migratorios que relacionan a la FdR con casi todos los países del mundo.

Migrantes y Estados: un acercamiento a los proyectos y trayectorias migratorias de la población colombiana en Argentina. Abstract: La profundización y diversificación de la vigilancia y el control migratorio en EE UU y Europa, junto con la crisis económica global han impulsado ciertos cambios en la composición y dirección de las corrientes migratorias internacionales.

Países como Argentina, Brasil, y Chile se han convertido en destino de nuevas migraciones, tanto regionales como internacionales. Actualmente Hasta el momento son escasos los estudios realizados sobre la migración colombiana en Argentina. En relación a las experiencias, proyectos y trayectorias de la población migrante colombiana, nos preguntamos qué especificidades presentan sus proyectos migratorios, en relación a las variables de género, generación, clase social y origen; cómo y en qué sentido estos proyectos migratorios se van transformando a lo largo del tiempo, y de qué modo indicen en las trayectorias migratorias los encuentros y desencuentros de los y las migrantes con el Estado en sus distintas variantes.

México Abstract: Uno de los elementos que ha marcado el medio rural en México es y han sido las migraciones, ya sea que estas hayan dado origen a las nuevas comunidades o que ésta se haya convertido en la estragía económica privilegiada para su subsistencia. Este es el caso del rancho de Corralejo, cuya principal actividad económica gira en torno a la migración binacional y el impacto que esta ha tenido en la economía familiar y comunitaria de quienes participan de ella, así como los principales retos que enfrentan.

Migrantes centroamericanos en su paso por México Historicamente, Brasil e Venezuela foram países de acolhimento até meados do século XX. Brasileiras e venezuelanas possuem experiências migratórias distintas e representam diferentemente o pertencimento às unidades socioculturais.

Por que se dirigem ao interior? Em que setor de trabalho se inserem. A experiência migratória possibilita o aprendizado da língua da sociedade de destino e os agentes utilizam-se desse aprendizado como instrumento de poder que se revela na sociedade receptora. Desdepelo menos singles de vila velha processo seletivo 2017 educacao 2018 mil imigrantes haitianos tiveram no Brasil um país de trânsito ou de destino.

Esses aspectos têm um impacto, nas possibilidades e nos constrangimentos envolvidos nos deslocamentos. Com o objetivo de ilustrar e discutir o contexto teórico acima descrito, em termos mais empíricos, foram selecionados quatro casos de jovens imigrantes brasileiras na França. A técnica de entrevista utilizada foi a semi-dirigida.

La inclusión de otros sujetos migrantes como las mujeres y los grupos étnicos, combinada con el endurecimiento de la política migratoria por parte de los Estados Unidos son factores que han originado nuevas formas de analizar el fenómeno migratorio.

El objetivo de este estudio es caracterizar este emergente tipo de migración signada por la inseguridad en México, la migración forzada, y los factores asociados con dicho desplazamiento, incluido el capital social pre-existente de los migrantes en Texas. La metodología es de tipo cualitativo, con entrevistas semi estructuradas y un enfoque fenomenológico, dada la intencionalidad de respeto por las palabras de los informantes.

Objetivo: De este modo, la presente investigación se orienta a sistematizar los temas, posiciones y actores en torno a la migración en Chile. En términos operativos, esta etapa contiene dos productos: una asociación de cada artículo con al menos un tema y una posición; breve descripción del contenido de cada tema y posición.

Aquí interesa observar regularidades en cuanto a qué temas son puestos en el debate sobre la migración. Los nuevos escenarios de la migración internacional en los jóvenes hidalguenses Abstract: La nueva situación en la región de destino de los migrantes mexicanos afecta sin lugar a dudas a las personas que viven en comunidades históricas o recién incorporadas al flujo migratorio.

Parecería ser que el transito podría significar un momento de total subordinación frente a la posibilidad de liberación que representa para la gran mayoría la salida Mezzadra,y que los elementos de autonomía se perderían por completo frente a las situaciones de violencia.

El marco teórico que fundamenta nuestra metodología es la autonomía de las migraciones Mezzadra, que, pensamos, aporta el tratar de ver en las mujeres no sólo un actor dependiente, pasivo y victimizado en los procesos migratorios.

Migrar para estudiar. El caso de jóvenes chilenos y colombianos migrantes en el sistema educativo superior argentino. Esta ponencia se propone describir y analizar el perfil de estos migrantes y dar cuenta de cómo se produce su inserción educativa.

Estrategia que, en muchas ocasiones, es analizada y decidida desde el propio seno familiar. Asimismo, nos preguntaremos por la selección del destino, la temporalidad de la migración, las transformaciones en torno a la vida del migrante tomando en consideración el ciclo vital de los mismos, la conformación o no de redes transnacionales.

El estado de las cosas: transmigrantes centroamericanos en México. Se ocupan en labores del campo con terratenientes de la zona, en condiciones de trabajo de explotación y una vida de miseria. Hasta este momento, la situación no es algo de lo que haya inquietud, el gobierno mexicano instala puestos migratorios pero no es un problema relevante para las instancias gubernamentales.

Llegamos así a un tercer momento en que el flujo de migrantes centroamericanos se incrementó de manera importante, las deportaciones se han convertido en una constante. La presencia de mujeres es notable, así como de menores, y menores no acompañados, niños de 8 años que han sido detectados en los albergues cuando bajan del tren para descansar unos días y continuar su trayecto. De ahí que el objetivo de este trabajo es mostrar la acción del estado mexicano que en su plano formal garantiza en el artículo primero de la Constitución Federal el que toda persona disfruta de los derechos sea nacionales o extranjeros por solo pisar el suelo mexicano, pero que en los hechos violenta.

Sin embargo, debido a la presión del gobierno estadounidense y sus políticas migratorias han presionado al gobierno mexicano a que controle su frontera sur. Notas acerca das migrações internacionais no século New York: Basic Books, Trabalhadores do conhecimento e qualidade do lugar em Campinas — SP. La migración internacional en América Latina y el Caribe : tendencias y perfiles de los migrantes.

In: Serie Población y Desarrollo. Cambridge: Cambridge University Press, Migración internacional altamente cualificada. El caso de las-os profesionales de la medicina de Latinoamérica en España Abstract: La presente ponencia parte del trabajo doctoral en Sociología que indaga por las trayectorias de las-os médicas-os latinoamericanas-so que ejercen su carrera legalmente en España. De las experiencias y reflexiones de estas-os profesionales emergen factores estructurales e interseccionales que configuran sus itinerarios migrantes.

Asimismo, este privilegio es feminizado y mayoritariamente de blancas-os y blancas-os mestizas-os, con minorías afrodescendientes e indígenas.


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